Z roku na rok coraz więcej par decyduje się na ślub w formie ceremonii humanistycznej, którą prowadzi celebrant ślubny. Taka forma zaślubin daje możliwość wyjścia poza utarte schematy i dostosowania uroczystości do indywidualnych potrzeb pary. Scenariusz takiego ślubu jest wyjątkowy i niestandardowy. Pozwala on m. in. na uwzględnienie wzruszających czy zabawnych historii na temat pary.
Jednak nawet najlepszy scenariusz nie będzie mógł wybrzmieć odpowiednio, jeśli ceremonia nie zostanie poprowadzona przez odpowiednią osobę. celebrant ślubny (zwany również mistrzem ceremonii) to (oczywiście poza narzeczonymi) centralna postać każdego ślubu humanistycznego. Nie tylko prowadzi on uroczystość, lecz również tworzy jej atmosferę oraz nadaje jej wyjątkowego charakteru.
Jakimi cechami zatem powinien cechować się celebrant ślubny? Przyjrzyjmy się temu z bliska.
Po pierwsze: empatia
Celebrant ślubny powinien umieć wczuć się w sytuację Pary Młodej i zrozumieć ich oczekiwania oraz potrzeby. Tylko w ten sposób będzie w stanie stworzyć dla nich odpowiednią atmosferę, która sprawi, że ceremonia będzie przebiegała dokładnie tak, jak sobie tego życzą.
Celebrant powinien również dostrzegać emocje Pary w dniu uroczystości. Zazwyczaj ślub wiąże się z silnymi przeżyciami, które celebrant ślubny powinien rozumieć, a także wspierać Parę w ich przeżywaniu oraz zarządzaniu nimi.
Przy wyborze naszych mistrzów ceremonii ten aspekt bierzemy pod uwagę w pierwszej kolejności. Choć nie zawsze bezpośrednio wiąże się to bądź wynika z wykształcenia czy wykonywanej profesji, to w gronie naszych celebrantów nie brakuje psychologów, terapeutek, socjologów czy dyplomatów.
Po drugie: profesjonalizm
Celebrant ślubny powinien również cechować się profesjonalizmem. Kluczem do udanej ceremonii jest odpowiednie przygotowanie oraz organizacja. Celebrant powinien doskonale znać scenariusz ceremonii oraz szczegóły przebiegu uroczystości.
Powinien odznaczać się również opanowaniem. Przed oraz w trakcie ceremonii niekiedy zdarzają się nieoczekiwane sytuacje, z którymi celebrant ślubny musi sobie poradzić. Ważne, żeby potrafił zachować spokój i wybrnąć z każdej opresji, jednocześnie pokazując, że ma pełną kontrolę nad sytuacją.
Dlatego też dbamy o to, żeby każdy celebrant otrzymał ostateczną wersję scenariusza z odpowiedni wyprzedzeniem i miał czas na odpowiednie przygotowanie się do ceremonii lub konsultację z parą, gdyby któryś element był dla niego niejasny.
Po trzecie: publiczne wystąpienia
Kolejną ważną cechą celebranta ślubnego jest umiejętność publicznego przemawiania. W tym dość obszernym haśle mieści się tak naprawdę wiele bardziej szczegółowych kompetencji. Przede wszystkim celebrant powinien mieć lekkość występowania przed większą grupą osób i nie odczuwać w związku z tym tremy czy stresu.
Dobry celebrant ślubny to doskonały mówca, który umiejętnie posługuje się swoim aparatem mowy i potrafi odpowiednio go przygotować przed ceremonią. Dlatego też w gronie naszych celebrantów znajdziecie aktorów, utytułowanych recytatorów czy dziennikarzy.
Po czwarte: elastyczność
Z jednej strony profesjonalny celebrant ślubny musi być doskonale przygotowany, jednakże musi być również gotowy na to, że w ostatniej chwili pojawią się jakieś zmiany lub modyfikacje, o których celebrant dowiaduje się dopiero po dotarciu na miejsce ceremonii.
Dlatego też nasi mistrzowie ceremonii pojawiają się na miejscu z wyprzedzeniem, żeby móc skonsultować ostateczną wersję przebiegu ceremonii z Parą oraz wprowadzić ewentualne poprawki lub modyfikacje do scenariusza.
Ponadto, jak już wcześniej podkreślaliśmy, celebrant ślubny musi elastycznie reagować na wszelkie nieprzewidziane sytuacje i poradzić sobie z takimi przypadkami jak opóźnienia czy problemy z nagłośnieniem. Powinien być w stanie szybko i skutecznie reagować, aby nie zakłócać harmonii i atmosfery ceremonii.
Po piąte: umiejętności interpersonalne
Dobry celebrant ślubny bez wątpienia musi być specjalistą w dziedzinie umiejętności interpersonalnych. Nie tylko powinien umieć nawiązać dobry kontakt z Parą (zarówno na etapie przygotowań, jak i podczas samej ceremonii), lecz również z wszystkimi innymi osobami zaangażowanymi w organizację uroczystości.
To właśnie w gestii celebranta leży nawiązanie po przybyciu na miejsce ceremonii kontaktu z osobą odpowiedzialną za koordynację ślubu (managerem obiektu, wedding plannerem czy świadkową) oraz nagłośnienie (najczęściej DJem).
Choć osobie postronnej mogłoby się wydawać, że poprowadzenie ślubu humanistycznego nie jest niczym szczególnie wymagającym, to jednak już na podstawie omówionych przez nas cech mistrza ceremonii można jednoznacznie stwierdzić, że tylko niewielka grupa osób ma predyspozycje do pełnienia tej niezwykle odpowiedzialnej i jednocześnie zaszczytnej funkcji.
Zobacz też:
- Ślub humanistyczny – najczęściej zadawane pytania
- Jak przygotować miejsce ceremonii ślubu humanistycznego?